AR TIKRAI MAŽIAU YRA DAUGIAU?

22

Jeigu bėgimas basomis tėra tik užgaida, tai ji yra dviejų milijonų metų senumo.

Natūralu, žmogus yra sutvertas vaikščioti ir bėgioti. Jo kūno sandara tokia, kad jis tai puikiai atlieka. Sausgyslės, sąnariai, raumenys vystėsi tam, kad žmogus sugebėtų užtikrinti savo egzistenciją. Tam reikalingi ėjimo ir bėgimo įgūdžiai. Bėgimas ir vaikščiojimas basomis buvo normalus ir visiškai įprastas dalykas tūkstančius metų atgal, kai žmonėms reikėjo susirasti maisto, persikelti gyventi į naujas teritorijas, medžioti, kariauti ir t. t. Vėliau atsirado pėdą saugantys apavai. Dar vėliau – batai ir, žinoma, bėgimo bateliai, kurie keitėsi kartu su žmonėmis, prisitaikydami prie jų poreikių ir funkcijų. Ar viskas keitėsi į gerąją pusę? Ar batelių gamintojai grūsdami begales moderniausių technologijų į sportinius batelius neprivertė mūsų keisti tūkstantmečiais tobulintą bėgimo techniką?

Pėda užtikrina stabilia žmogaus kūno padėtį ir padeda koordinuoti veiksmus bei valdyti kūną taip, kad jis neprarastų pusiausvyros. Taip yra todėl, kad pėdoje yra tūkstančiai nervų, kurie atlieka jutiklių darbą ir perduoda gautą informaciją į centrinę nervų sistemą. Ji atsakinga už mūsų judėjimą. Taigi, kuo aiškesni ir tikresni signalai yra gaunami iš receptorių, tuo geriau žmogus bėga arba eina. Šiuolaikiniai bėgimo bateliai turi gan storus padus, blokuojančius jutiklius. Gaunami prastesni signalai ir nukenčia judėjimo kokybė. Žmogaus smegenys apgaunamos suteikiant joms neteisingą informaciją. Bėgimas tampa nenatūralus, jis jungiasi su ėjimu. Toks hibridinis  ėjimo ir bėgimo mišinys yra įmanomas tik užblokavus smegenims pėdos siunčiamus signalus. Jei netikite, pabandykite bėgti basomis – vargu ar norėsis smūgiuoti kulnu į asfaltą. Bėgant leistis žemyn statant pėdą ant kulno yra nenatūralu. Dėl patiriamo skausmo smegenys suvokia, kad iš bėgimo reikia pereiti į ėjimą. Bateliai apgauna žmogaus smegenis, nes nebejaučiama skausmo ir, pasak bėgimo basomis šalininkų,  toks netaisyklingas pėdos statymas ilgainiui sukelia traumas.

11

Taigi, ką daryti, kad pagerinti bėgimo formą, laikyseną bei judėjimą? Nereikia būti mokslininku, kad suprasti, jog geriausią grįžti prie bėgimo ištakų. Ne bateliai koregavo bėgimo techniką, o pats protingiausias kompiuteris – smegenys koordinavo kūno padėtį bėgant. Reikėtų daugiau laiko praleisti vaikštant, bėgiojant basomis arba su minimalistiniais bėgimo bateliais, mažiau slopinanačiais gaunamus signalus iš pėdose esamų receptorių. Žingsnis po žingsnio, daug metų kaupta bėgimo minkštais bėgimo bateliais patirtis ims nykti.

19

Neturiu slaptų minčių reklamuoti naujų „Inkaro“ batelių, tiesiog noriu pasidalinti bėgimo patirtimi be jokių E priedų ar skonio stipriklių. Tai nėra nauja idėja, tik noriu priminti pamirštą seną. Taigi, anksčiau mūsų protėviai vaikščiodavo, bėgiodavo ne ką prasčiau negu šių dienų sportininkai, tačiau basomis arba minimalistine avalyne, kuri tik užtikrindavo pėdos apsaugą. Galbūt ir pats pirmasis „maratonininkas“ Filipidas bėgo kalnuotomis vietovėmis  ne su paminkštintais moderniais bateliais, o su sandalais ar visiškai basas. Daugelio neturtingų pasaulio šalių bėgikai vis dar bėgioja basomis. Tą įtakoja keli dalykai: vieni tai daro dėl to, kad neišgali nusipirkti ypač pritiuninguotų batelių, antri dėl to, kad paprasčiausiai nenori įsileisti „civilizacijos“ į savo pasaulius, treti dėl to, kad jiems taip geriau, o kiti velniai žino dėl ko… Profesionalūs bėgikai taip pat bėgioja basomis arba bent jau yra įtraukia tokį bėgimą į savo treniruočių rutiną. Šimtai sporto medicinos atstovų ar šiaip mėgėjų analizuoja jų bėgimo ypatumus bei laikyseną. Daugelis pritaria, kad bėgimas statant koją ant vidurio pėdos ar pirštų yra greitesnis ir sveikesnis bėgimo būdas (nevartojau žodžio geresnis, nes tai labai abstraktu ir kiekvienas tą geresnį suvokią skirtingai; man geriau yra greičiau, toliau ir sveikiau). Kelios skirtingos bėgimo mokyklos (Tarahumara Meksikos indėnų genties atstovai, Či bėgimo šalininkai, bėgimo basomis šalininkai, sporto medicinos atstovai dr. – Nikolajus Romanovas, treneriai – Alberto Salazaras ir kt.) vadovaujasi tais pačiais principais: lengvumas, atsipalaidavimas teisinga kūno biomechanika, pėdos statymas ant priekio ar vidurio. Taisyklingą bėgimą jie aiškina  naudodami skirtingus terminus bei šiam tikslui pasiekti taiko skirtingas metodikas, bet iš esmės jų mokymai nėra per daug skirtingi ir papildo vienas kitą.

21

Turiu nuvilti tuos, kurie susidarė įspūdį, kad žmogus yra visiškai tobulas kūrinys ir gali egzistuoti pats iš savęs su visomis savo silpnybėmis ir stiprybėmis. Čia, kaip ir visur kitur, gamta, dievas arba evoliucija paliko savo klaidų, kurias žmogus bando pataisyti. Žmogaus pėda, su visais savo sensoriais, kokia nuostabi bebūtų, neturi pado apsaugos, kurią turi daugelis gyvūnų. Pėdą dengia tik minkšta odą ir nieko daugiau. Pagalbą siūlo bėgimo batelių gamintojai, kurie dabar, kaip ir aš J bei daugelis bėgikų visame pasaulyje orientuojasi į natūralesnį bėgimą. Žinoma, sportinės avalynės gamintojai natūralaus bėgimo kryptį renkasi ne šiaip sau, o su užmojais į didesnį pelną. Taigi, jie siūlo ištaisyti „klaidą“, sukurdami batelį, kuris neturi absoliučiai jokių apsaugų, išskyrus pėdos apsaugą, visiškai minimalią ir neleidžiančią slopinti natūraliai siunčiamų signalų. Jeigu jau nuspręstumėte įsigyti tokius batelius, jums tereikia atsiminti penkis principus, kurių reiktų laikytis juos renkantis: bateliai turi neslopinti padu siunčiamų nervinių impulsų, užtikrinti pėdos apsaugą nuo grunto, yra lengvi ir avint juos kojos nevaržo jokios apsaugos.

5

Būčiau nekorektiškas, jei nepaminėčiau dar vienos egzistuojančios teorijos, kad žmogaus kūnas yra savaime protingas organizmas. Žmogui judant jis keičia pėdos nusileidimą priklausomai nuo situacijos: jei žmogus bėga basas, kad nedaužytų kulno, jis leidžiasi ant vidurio pėdos ar pirštų, jei avi paminkštintus batelius,  organizmas prisitaiko, ir žmogus gali bėgti leidžiantis ant kulno. Galbūt tai yra natūralumas bėgti nieko tyčia nekeičiant, galbūt bateliai čia nieko dėti. Siūlau pabandyti atlikti paprasta eksperimentą: užsidėkite minimalistinius batelius ir bėgdami suprasite, kad laikas bėgiojant su paminkštintais bateliais paliko ryškią žymę  – bėgdami vis tiek smūgiuosite kulnu į asfaltą. Tokia yra mano patirtis pradėjus avėti minimalistinius batelius, iš vienos pusės paneigianti prisitaikančio žmogaus teoriją. Galbūt aš esu išimtis, todėl bandykite patys eksperimentuoti. Profesionalūs bėgikai dažniausiai leidžiasi ant pėdos vidurio ar pirštų. Tą įtakoja keletas dalykų: jų patirtis jaunystėje (Afrikos bėgikai, kurie pradėjo karjerą bėgiodami basomis), specifinės treniruotės, pakeitusios jų bėgimo stilių (Dathan Ritzenheinas) ir bėgimo greitis (pavyzdžiui, vidutinio lygio bėgikas bėgdamas 100m leisdamasis ant pirštų, nes tai daryti priverčia greitis, tuo tarpu elitinių maratono bėgikų greitis ir yra truputi mažesnis nei vidutinioko bėgančio 100m atstumą). Tai nereiškia, kad vidutiniokai negali bėgti ant pirštų ar vidurio pėdos, visa tai tik pastangų ir noro klausimas.

Paminkštinti bateliai gal ir nėra traumų priežastis. Kiek žmonių tiek nuomonių. Jeigu žmogus galvoja, kad apsiavęs minimalistinius batelius išvengs traumų  –  klysta. Traumų pasitaiko, bet daug rečiau todėl, kad tai yra daroma netaisyklingai. Staigus perėjimas į bėgimą basomis ar su minimalistiniais bateliais įprastais dienos krūviais gali būti pavojingas ir, netgi skausmingas. Pasikeitus biomechanikai raumenys, sąnariai, sausgyslės ir kt. yra neįprastai ir daugiau apkraunami, todėl trauma neišvengiama. Pradėti reiktų nuo žymiai trumpesnių bėgimo distancijų – lyg  minimalistiniai bateliai būtų tik minimalių atstumų bėgimams. Žinoma, mokytis bėgioti iš naujo sunku ir to neišmokstama per vieną dieną, bet stengtis verta. O tiems, kas prarado motyvaciją ar norą tobulėti bėgimo lauke tai gali tapti nauju iššūkiu.

18

Geriausias įrodymas man kokia turi būti bėgiko laikysena – tai mano sūnų bėgimas, kurie kol kas neturi jokios bėgimo patirties, nėra įtakoti specifinės avalynės ar idealų. Viską daro natūraliai be jokių specifinių pastangų. Ir spėkite – jie bėga leisdamiesi ant pėdos vidurio arba pirštų, nesvarbu, koks paviršius būtų ir kokiu greičiu jie bėgtų.

Kai kurios pavogtos mintys iš:

http://www.sportsscientists.com/2008/03/running-shoes-solution-or-problem.html

http://trainingclinic.vivobarefoot.com

http://barefootrunninguniversity.com/barefoot-running/

http://naturalrunningcenter.com/

http://www.mantis-communications.co.uk/

http://www.barefootrunning.fas.harvard.edu/3RunningBeforeTheModernShoe.html

http://www.sportsscientists.com/2008/03/running-shoes-solution-or-problem.html

http://www.quickswood.com/my_weblog/2006/08/athletic_footwe.html

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s